Karl Ditters - klenot Habsburské monarchie

Bouřlivé provedení představuje konflikt témat z expozice zasazený v obměnách do vypjaté harmonie a pestré instrumentace.

Karl Ditters - klenot Habsburské monarchie

Příběh

V rámci koncertu zazní díla mezinárodně uznávaného skladatele Karla Ditterse z Dittersdorfu, který působil na Moravě v 18. století. Program je doplněn symfonií Es dur Dittersova přítele, kolgy a dómského kapelníka, Josepha Puschmanna, jež často Dittersova díla uváděl v Olomouci ve světových premiérách.

Pořadatelem projektu je spolek Kulturní Morava z.s., partnery jsou Studio Volantes, z.s. a Musica figuralis.

 

Program:

Karl Ditters von Dittersdorf (1739–1799): Symfonie D dur - KreD 39

                                                                                     Vivace–Andante–Menuetto–Finale. Presto

                                                              Symfonie d moll

                                                                                     Andante–Allegro vivace–Menuetto–Presto ma non troppo

 

Joseph Puschmann (1738–1794):             Symfonie Es dur

Allegro molto–Adagio ma un poco andante–Menuetto–Finale. Allegro ma un poco presto

 

Symfonie D dur

Materiál použitý k Symfonii D dur KreD 39 se dochoval v hudebním fondu Pruské národní knihovny. Skladba vznikla nejpozději roku 1773, kdy byla uvedena v tištěném hudebním katalogu vydavatelství Breitkopf. Pro značnou oblibu se s ní hojně setkáváme ve sbírkách po celé Evropě. Čtyřvětá symfonie s menuetem je instrumentována ve slavnostním módu s využitím dvojice klarin a tympánů v krajních větách a menuetu.

 

Symfonie d moll

Dobový opis symfonie d moll z konce 70. let 18. století se dochoval v hudební sbírce benediktinského kláštera v Lambachu. Skladba je pozoruhodná nejen po formální stránce ale také co se týče tóninového plánu. Symfonie je uvedena pomalou první větou, která by mohla plnit funkci pomalé introdukce. Vzhledem k jejímu objemnému rozsahu ji však můžeme považovat za regulerní pomalou větu zasazenou do fantazijní formy. Jedná se o tragicky laděnou dramatickou větu, kde se střídají kontrastní forte úseky s vypjatou harmonií a lyrickými frázemi nad konsonantní hormonií.

 

Obsazení:

umělecký vedoucí: Marek Čermák

koncertní mistr: Vojtěch Zajíc

2x hoboje

fagot

2x přirozené lesní rohy

2x barokní trubky

tympány

6x housle

2x viola

2x violoncello

kontrabas

cembalo

 

Termín další produkce

listopad 2024

Polsko, Německo, Rakousko

 

Za finanční podpory

Ministerstvo kultury ČR Státní fond kultury ČR Nadace život umělce Olomoucký kraj Ochranný svaz autorský Gaudium Production